Mobilné platby, banking 2.0 a platobný cloud

Autor: Miloslav Hoschek | 26.12.2011 o 12:00 | (upravené 26.12.2011 o 15:04) Karma článku: 3,55 | Prečítané:  1192x

Mobilné bezkontaktné platobné služby  NFC vyvíjajú mobilní operátori, ponechávajúc banky bokom. Mobilní operátori majú kontrolné a bezpečnostné mechanizmy, ktoré v  sfére  maloobchodu pri platení cez mobil banky primárne nedisponujú. Mobilným platbám však stále chýba unifikácia a harmonizácia štandardov.

Mobilná platba je interakcia jednoduchej operácie pre konzumenta a jednoduchý príjem pre maloobchod. Platobnou menou mobilných platieb nemusia byť len doláre, či eurá, ale aj alternatívne meny, ako sú kupóny, vernostné body, či tokeny.

Prenosný účet

Pri prenosných účtoch ide o analógiu regulačných intervencií pri prenose mobilného čísla medzi mobilnými operátormi. V EÚ sa do roku 2014 nedá očakávať pokrok pri zavádzaní paneuróskeho prenosného bankového účtu. V eurozóne zatiaľ neexistuje hráč, ktorý by skombinoval rozličné platobné mobilné systémy a vzťahy a vytvoril škálu služieb, ktoré by boli jednak flexibilné a zároveň by zautomatizovali rôzne variability platieb.

V Británii zlyhávajú iniciatívy s prenosným bankovým účtom. Dôvodom je zvýšené operačné riziko pri migrácii účtov v rámci platobných systémov. Desiatky miliónov bankových účtov by muselo byť prečíslované s pridaním osobitného identifikátora ID.

Bezpečnosť mobilnej peňaženky

Aktivity pre integráciu mobilných platieb do denného života konzumentov eurozóny sú stále v počiatkoch. Problémy mnohonásobného bezpečného čipu v jedinom telefóne limituje firmy, ktoré testujú riešenia bezpečnosti pre mobilné bezkontaktné platobné služby NFC platieb.

  • V polovici septembra Google ohlásil novú službu mobilnej peňaženky. Projekt vznikol vďaka kooperačným dohodám s globálnymi kartovými spoločnosťami Visa, Master Card a American Express, firiem Virefone, Citi Bank a First Data. Práve Visa kartové technológie dávajú Google peňaženke nové možnosti.
  • Zákazníci mobilnej peňaženky používajú Android Nexus S od firmy Sprint. Táto iniciatíva nadväzuje na júlovú akciu Google bezkontaktných platieb NFC. Nároky na bezpečnosť v tom prípade budú vyššie.
  • Nové riešenia bezpečnosti sa volajú OTA (Over The Air) a využívajú pre prenos citlivých údajov multiplikačné a kryptografické funkcie.

Big Data

Bid Data si vyžadujú vlastnosti ako transparentnosť, variabilitu, účinnosť, potrebu experimentovať, segmentáciu a marketing. Systém nemôžeme mať úplne bez rizika, kde by distribuované dáta neboli regulované, neboli riadené alebo jednotlivé dáta by tiekli bez kontroly. Ako úspešný príklad pre BIG DATA možno zobrať firmu Zinga a jej hru „Empiries and Allies“, kde počet hráčov vzrástol na 30 miliónov za 17 dní. Podobne hra Farmwille dosiahla z nuly počet 60 miliónov hráčov za 6 týždňov. Hra Citiville začiatkom roku 2011 dosiahla rovnako za 6 týždňov až 100 miliónov hráčov. Týmto spôsobom skutočne firma Zynga využila BIG DATA analýzy a získala správnu stopu a atraktivitu. Ako sa dajú zhodnotiť informácie a vydolovať zo zákazníckych dát? To je kľúčová téma, pri alternatívnych menách, pri informačnom manažmente.

Platobné služby NFC

Mobilné bezkontaktné platobné služby NFC (Near Field Communication) riešia platobné služby, akými sú mobilná peňaženka, ticketing, couponing, vernostné karty, crowd-funding (zverené finančné prostriedky pre dobročinné účely), e-money služby, či marketing prepojený na sociálne médiá. Mobilní operátori v Európe a v USA v priebehu tohto roka rozbehli viacero nových NFC aliancií, alebo spoločných podnikov. Európski a americkí koneční užívatelia tak majú bližšie ku bezhotovostnej spoločnosti.

Medzi konečnými užívateľmi, mobilnými operátormi a výrobcami NFC smartfónov prináša masová akceptácia bezkontaktných platieb v mobilnom ekosystéme viacero ideových i komerčných otázok:

· stane sa NFC technologických štandardom?

· aké výhody má NFC pre mobilné platobné služby?

· sú NFC iba platby, alebo znamenajú viac ako platby?

· čo všetko koneční zákazníci očakávajú a potrebujú od NFC platieb?

· kto má moc v sfére mobilných platieb a nad kým ?

· mali by patriť NFC terminály maloobchodníkom?

· aké sú benefity NFC pre konečného užívateľa?

· prečo chcú výrobcovia mobilov umiestniť NFC čip do mobilu, miesto do SIM karty?

· aké sú nové kritéria bezpečnosti mobilnej peňaženky cez SIM kartu?

· kto kontroluje NFC chip a ako?

Bezkontaktné platobné služby NFC

Do arény platieb NFC okrem mobilných operátorov a výrobcov handsetov vstupujú aj globálni hráči siete Web2, ako Apple, Google či Paypal. Podľa prieskumu agentúry Ogilvy & Mather, sú to práve tieto firmy, ktoré sa snažia utrhnúť najväčší kus koláča z perspektívneho NFC trhu:

· viacero smartfónov má operačné systémy podporujúce NFC pre mobilné mikroplatby. Ide o napríklad o nové smartphóny od Blackberry, Android od Google,alebo pripravaný iPhone 5 od Apple,

· Blackberry začiatkom roka 2011 spustil pilotný systém pre banky Bank of America a Bank of Montreal, kde mobilné platby riešil nálepkou s aplikáciou NFC.

· koneční užívatelia v Japonsku si už roky môžu prilepiť predplatenú platobnú kartu na zadnú časť svojho mobilu a upgradovať na bezkontaktnú mobilnú peňaženku. V Japonsku sa mobilnou peňaženkou „ osaifu-keitai“ dá platiť na viac ako 300 000 predajných miestach.

NFC a konečný užívateľ

V praxi slovo „NFC-zákazník“ a „NFC-konečný užívateľ nemusia znamenať to isté. Niektorí koneční užívatelia v Európe si neželajú, aby systém NFC mal niečo spoločné s mobilnými operátormi a ich schémami riešenia bezkontaktných platieb. Hoci mobilné platby nás vedú bližšie ku bezhotovostnej spoločnosti, realita taká, že existujúce platobné schémy sú stále kontrolované bankami. Klienti odmietajú napríklad vytvorenie mobilného účtu napojeného na existujúce bankové platobné schémy. Ich argumenty sú, že bankové aplikácie dovoľujú sledovať platby cez NFC kanál od rezidenta NFC- SIM kreditného účtu, alebo monitorovať platby k priradenému mobilného účtu. Aplikácie môžu generovať výpisy platieb, alebo agregovať platby z rôznych zdrojov do jediného pohľadu.

Vízie Paypalu

Paypal má viac ako 100 miliónov užívateľov. Paypal hľadá nové inovatívne platformy, ktoré by ju odlíšili od globálnych kartových konkurentov Visa a Master Card. Prezident Paypalu Scott Thompson nedávno predstavil víziu Paypalu „Future of Shopping“. Vízia prezentuje predstavy Paypalu o peniazoch, urobiť pre obchodníkov a konzumentov lepší svet, využiť pripojenia z akéhokoľvek zariadenia, kdekoľvek na svete a pre akýkoľvek druh platby. Klienti Paypalu využijú svoje telefónne číslo a dostanú kartu a PIN kód. Karta Paypalu sa neviaže na nejakú banku, či kartovú spoločnosť. Rovnako karta Paypalu nemá na svojej prednej časti číslo bankového účtu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?