reklama

Môžu sociálne siete veriť kamenným bankám?

(autor kandiduje v rámci strany Právo a Spravodlivosť č. 7, pod číslom 9)  Spoločnosť Facebook Inc. z kalifornského Menlo Parku má len 8 rokov. Ambiciózny a agresívny postup v oblasti sociálnych sietí jej priniesol už 845 mil. užívateľov. V blogu si všimneme vzťah sociálne siete - banky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Sociálne médiá, ak budú chcieť, majú všetky druhy nástrojov nato, aby položili banky na kolená. Banky sú rezistentné voči sociálnym médiám. Kamenné banky sú zmätené, že by mali stratiť svoju dôstojnosť na portáloch Web 2.0. Radikálny názor o vzájomných vzťahoch bánk a sociálnych sietí vyjadril Hans van der Noordaa, CEO finančného domu Retail Banking Benelux, ktorý hovorí, že: „...bankový priemysel v minulosti nemal v centre pozornosti starostlivosť o zákazníka, ale s pomocou sociálnych médií sa tak môže stať. Očakávame, že sociálne médiá môžu vykonávať tieto služby. Sociálne médiá ak budú chcieť, majú všetky druhy nástrojov nato, aby položili banky na kolená. To pre banky znamená, že musia mať jasnejšie stratégie pri voľbe svojich zákazníkov, či im chcú, ale aj nechcú poskytovať služby“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rival i priateľ Facebook

V Silicon Valley sú viaceré veľké globálne firmy znepokojené dravou expanziou firmy Facebook, pretože im uchytila riadnu časť koláča z oblastí ako on-line reklama, e-médiá alebo e-marketing. Konkurenčná web2 komunita susediaca v Kalifornii s touto spoločnosťou, nazýva svoje vzťahy s Facebookom slovom „frenemies“, teda priatelia a rivali zároveň. Ambície Facebooku znepokojujú biznis zavedených hráčov, akými sú spoločnosti Yahoo, Microsoft alebo Google. S nimi Facebook bojuje o najlepších špecialistov. Ďalej v oblasti e-platieb sa Facebook stáva potenciálnym rivalom spoločnostiam eBay a PayPal. Napokon v oblasti e-médií v Kalifornii sídliace firmy Myspace, Yahoo a AOL . Tieto zaznamenávajú výrazné straty a od Facebooku dostávajú poriadne údery .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ambície Facebooku ako rivala, však spochybňuje prezident firmy PayPal pán S. Thompson. Hovorí, že „..jeho firma využíva partnerstvo s Facebookom a umožní, aby sa mohli kredity Facebooku platiť prostredníctvom PayPalu. Akonáhle však sa Facebook dostane hlbšie k problémom platieb, bude musieť hľadať ochranu od Paypalu, pretože platby sú skutočne veľmi obtiažne“. Veľa firiem v Silikon Valley je znepokojených, že Facebook ovládol ich platformu a presúva ich iným smerom. Facebook je v pätách viacerým internetovým platformám s „webstránkami“ na predaj mobilov a či dokonca áut. Vďaka ikone „like“ sa pripája na platformy Facebooku približne 2,5 mil. „webstránok“, vrátane blogov, správ, prezentácií produktov. V interview, ktoré poskytol CEO spoločnosti Google, pán Eric Schmidt , hovorí, že „...tieto dve spoločnosti súťažia v rámci svojho talentu, a nie za náhradné doláre“. Ďalej dodáva CEO spoločnosti Google, pán Eric Schmidt, že: „...užívatelia Facebooku využívajú viac služieb spoločnosti Google, než hocktorá iná spoločnosť. Je na užívateľoch, ako zhodnotia, čo robí ktorá spoločnosť dobre, pretože víťazi sa snažia robiť všetko dobre“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Facebook konkurent aj mecenáš

Výstižne sa o Facebooku vyjadril David Cowan, investor z firmy Venture Partners v Menlo Park, ktorý hovorí, že: „Facebook v jednom rovnako veľký konkurent aj mecenáš“. Viacero významných spoločností zo Silicon Valley sa musí rozhodnúť, či bude chápať spoločnosť Facebook ako nepriateľskú hrozbu s deštrukčnou silou, alebo ako výzvu pre svoj ďalší rozvoj. Niektoré firmy prestali vo svojich stratégiách voči Facebooku bojovať priamo. Integrujú na vlastných stránkach kľúčové features Facebooku s vierou, že tak zadržia pre seba užívateľov Facebooku. Odhaduje sa, že Facebook mal za minulý rok príjem z reklamy vo výške 2 mld. dolárov. Jeff Levick, prezident reklamnej divízie AOL advertising hovorí o ich konkurencii, že vzostup spoločnosti Facebook je „doplnkový, pretože obe spoločnosti vykonávajú dve úplne odlišné činnosti“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neskromné ambície

Top predstavitelia Facebooku, ako napríklad Sheryl Sandbergová, neskromne hovoria o ambíciách tejto spoločnosti: „...myslíme si, že každý priemysel sa prestavia na sociálne miesto. Rovnako sme názoru, že médiá, zdravotníctvo, financie, nakupovanie a obchod, že všetky tieto oblasti sa prestavajú na spoločnosti, ktoré budú spolupracovať s nami, aby sprístupnili svoju sociálnu podstatu“. Facebook nedávno zaradil doplnkové formáty, ktoré majú v sebe zabudované užívateľské siete „priateľov“, a to dokonca s menami, fotkami či ich poštou. Pri rozširovaní svojej platformy zapája Facebook portály Google alebo Youtube a zdieľajú spolu cez svoj preferenčný vstup video vstupy na zložke Facebook – priatelia. Presunú potom banky svoje pobočkové služby na online portál Facebooku? Určite nie, vidíme, že banky sú stále rezistentné voči sociálnym médiám. Banky sú zmätené, že by mali stratiť svoju dôstojnosť na portáloch Web 2.0, kde by mali svoje služby prezentovať na jednej veľkej kope, hneď vedľa ikoniek eventov, násteniek, fotiek rodiny, z dovolenky priateľov či oznamoch s kyticami kvetov o večierku s kolegami z práce. Živé steny, upútavky, značky užívateľov sociálnych sietí nie sú blízke mentalite bankárov. Rovnako banky očakávajú od sociálnych sietí viac informácií a bezpečnosti, filtrov cez steny, kladú si podmienky o udeľovaní informácii. Banky si neradi predstavujú, že by sa mali podriadiť stránkam užívateľov sociálnych sietí a cez Facebook alebo Twitter uskutočňovať špeciálne ponuky, cenové zľavy svojich služieb, kupóny, či využívanie virtuálnych komunitných mien    Môžu sociálne siete veriť kamenným bankám? Môžu sociálne siete poskytovať sociálne peniaze ako paralelu bankovému systému vykonávajúceho operácie na finančných trhoch? Sú to práve sociálne siete so svojim sociálne sa šíriacim a spolupracujúcim softvérom, ktoré skončia nadvládu retailových bánk nad klientmi. Banky si musia uvedomiť, že im ide o obchod, a život na sociálnych sieťach je omnoho viac ako iba téma peňazí. Veľa firiem hľadá „facebook pre banky“, ako typ interného a podporného nástroja, s ktorým by sa vyriešili technické záležitosti back office s podporou včlenenia väčšieho množstva sociálnych médií. Momentálne žiadna firma či jednotlivec nedokáže zmeniť status quo súčasného retailového bankovníctva, postaveného na licenciách, infraštruktúrach, dohodách, globálnych opatreniach, vládnych reguláciách.

Využitie peňazí v sociálnych sieťach Na IT-bankovom veľtrhu SIBOS v Amsterdame rozvírila diskusiu výskumná expertka a digitálna etnografka z New Yorku Venessa Miemi na konfrontačnú tému „The future of money“. Jej téma o peniazoch na báze peer to peer architektúry (P2P vôbec pojem server nepozná, všetky uzly siete sú si rovnocenné) a o sociálnych vzťahoch klientov v sieti, novými úlohami bánk, prepojení sociálnych médií a výmenných networkov. Venessa Miemi hovorila o prepojeniach sociálnych médií a výmenných networkov, vyhodnotenia zverených prostriedkov trust scores a skupinové fondy (crowdfunding). Limity bánk spočívajú v ich zvykoch a obmedzeniach voči zákazníkom. Vystúpenia futurologičky Venessa Miemi sú hľadaním ciest, ktorými sa sociálne technológie môžu uberať v náväznosti na evolučné etapy správania a uvedomenia sa dnešného človeka. Expertka Venessa Miemi spustila závažnú tému, či prostredníctvom sociálnych výmenných sietí vieme vyvinúť systém, ktorý by nahrádzal súčasný bankový systém. Šlo by o systém vytvorený ľuďmi pre ľudí na báze sociálnej interakcie a bol ešte robustnejší, odolnejší, bezpečnejší a dôveryhodnejší ako súčasný.

Miloslav Hoschek

Miloslav Hoschek

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

venujem temam bankovnictvo, payments,a verejne financie. Zoznam autorových rubrík:  Sme pripravený v politike na rMobilné platby, banking 2.0Bude mať FED dôvody na oslavyNové regulačné a legislatívneSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu